انواع کابل را بشناسیم - انواع کابل و کاربرد آنها



هادی
ساختارهایی در لایه آخر اتم های آنها الکترون های آزاد وجود دارد و وابستگی الکترون ها به هسته کم است قابلیت رسانایی بالایی دارند و به راحتی می توانند جریان برق را با حداقل تلفات منتقل کنند. مانند نقره ، مس ، طلا و….
 
عایق
برخلاف تعریف هادی، عایق ها ساختاری با رسانایی صفر هستند و توان عبور جریان برق را ندارند. مانند پلاستیک ، چوب و…..
 
خب حالا به موضوع اصلی خودمون برمیگردیم. هدف مون از توضیح عایق و هادی این جا مشخص میشه. در واقع انواع کابل ها ارتباطاتی را بین تجهیزات و منابع برقرار می کنند که به دلیل خاصیت هادی بودن آنهاست.
 
در تمامی انواع سیم ها یک هادی به منظور انتقال جریان برق و یک عایق ( پلاستیک ) به منظور جلوگیری از نشتی جریان برق و محافظت وجود دارد.
 
دسته بندی انواع سیم ها
 
انواع کابل سیم افشان
انواع کابل
همان طور که از نام این سیم پیداست ظاهر آن هم مشخص است. اجتماع تعداد بالا از سیم های مسی نازک در بدنه ای از جنس پلاستیک را سیم افشان می گویند. این سیم ها دارای ویژگی انعطاف پذیری هسند و ولتاز نامی معادل ۵۰۰/۳۰۰ ولت دارند پس برای سیم کشی ساختمان بسیار مناسبند. این سیم ها با تنوع های مختلف در بازار موجود هستند.
 
انواع کابل سیم مفتولی
انواع کابل
سیم مفتولی یکی دیگر از انواع کابل است ، از ویژگی های این کابل قابلیت فرم دهی به آن است. سیم مفتولی که به سیم خشک نیز شهرت دارد دارای تنها یک رشته سیم می باشد که برای جریان های متفاوت با سطوح مقطع ۱.۵ تا ۲۴۰ میلی متر طراحی شده و بیشتر مناسب تابلوهای برق است. همچنین ولتاژ نامی این کابل ۷۵۰/۴۵۰ ولت است.
 
سیم نیمه افشان
انواع کابل
کابل های نیمه افشان دسته دیگری از انواع کابل است که به سیم هایی گفته می شود که هم خاصیت سیم های افشان را دارند و هم خاصیت سیم های مفتولی.
 
در واقع آنها سیم هایی هستند که انعطاف پذیری و تعداد رشته هایشان از سیم های افشان کمتر است. ولتاژ نامی برای این دست سیم ها عددی معادل ۷۵۰/۴۵۰ ولت است و مانند سیم های مفتولی بیشتر برای تابلو برق ها استفاده می شوند.